Wikia

Roemenië Wiki

District Alba

32pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Werk in uitvoering.png Werk in uitvoering: aan deze pagina wordt momenteel druk gewerkt, of zal er de komende dagen druk gewerkt worden. Werk in uitvoering.png
Alba
District in Roemenië
Alba county coat of arms.jpg
Locatie van District_Alba
Situering
Regio Transsylvanië
Ontwikkelingsregio Centru
Hoofdstad Alba Iulia
Algemeen
Oppervlakte 6.242 km²
Inwoners (2002) 382.747 (61/km²)
Overig
Netnummer 58
Kenteken AB
Gangbare afkorting RO-AB
Website districtsraad
prefectuur

Judeţul Alba (District Alba) is een district in Transsylvanië in het noordwesten van Roemenië. Alba is een mooi district, met oude steden zoals Alba Iulia en met een prachtige natuur in de Apuseni. De hoofdstad is Alba Iulia.

Geschiedenis Edit

Alba heeft een mooie en rijke geschiedenis.

Prehistorie Edit

Archeologische vondsten die gedaan werden op het gebied van dit district bewijzen dat hier al mensen wonen sinds de prehistorie. Juist in de hoofdstad Alba Iulia zijn er sporen gevonden van een oude neolitische nederzetting (van 3500 voor Christus). In Tărtăria zijn er enkele staafjes van klei gevonden waar archaïsche tekens op stonden die gebruikt werden in Messopotamië, rond het jaar 3000 voor Christus. Nabij Aiud zijn er gereedschappen en wapens van ijzer gevonden, van Hallstattse soort (800-500 voor Christus) maar ook van Latènse soort (300 voor Christus).

Dacisch-Romeinse tijd Edit

In de tijd van de Daciërs (1e eeuw voor Christus) bestonden er enkele forten bij Piatra Craivii en Căpâlna, die als verdedigingsforten opgesteld waren in een ring rondom de hoofdstad Sarmizegetusa. In de tijd van de Romeinse overheersing (106 na Christus tot 271 na Christus) had Alba Iulia de naam Apulum. Apulum werd het administratieve, militaire en politieke centrum, en dus ook de hoofdstad van de Romeinse provincie Dacia onder de naam Apulensis. Ook was hier het 13e legioen van Gemina gelegerd. In het toekomstige Judeţul Alba lagen toen ook de plaatsen Ampelum (Zlatna) en Alburnus Maior (Roşia Montană), beide waren belangrijke plaatsen nabij mijnen (goud, zilver, etc) in het Romeinse Dacië. Na enkele invallen van andere volkeren werden de Romeinen verdreven uit Dacië, in 271.

Middeleeuwen Edit

Alba in het vorstendom Transsylvanië Edit

Tijd van opstandigheid Edit

De Grote Vereniging Edit

20e en 21e eeuw Edit

Vooral tijdens het communisme (1947-1989) zijn er veel dingen veranderd. Zo zijn er veel communistische gebouwen en fabrieken erbij gekomen. Zo is er nu bijvoorbeeld de houtindsutrie in Blaj, de papierfabriek in Petreşti, ook een industriegebied in Zlatna, enzovoorts.

Erg actueel is de zaak over Roşia Montană. Dit stadje dreigt van de kaart geveegd te worden door een megalomaan goudmijnproject. De Canadese Gabriel Resources heeft het stadje en omgeving opgekocht om hier de grootste goudmijn van Europa te gaan exploiteren. Vier bergen zullen worden afgegraven en in diepe kraters veranderen. Bij goudwinning wordt cyanide gebruikt, wat zal leiden tot vergiftiging van de omgeving. Er zal een groot stuwmeer worden aangelegd waarin het giftige afvalwater moet worden verzameld. Mensen worden uitgekocht, oude kerken en ander cultureel erfgoed zullen worden verplaatst of verdwijnen, en een prachtig landschap zal ook worden verwoest. De mensen zijn nog steeds aan het protesteren tegen dit bedrijf en de regering.

Demografie Edit

In 2002 had het district 382.747 inwoners en de bevolkingsdichtheid was 61/km².

  • Roemenen - meer dan 90%
  • Hongaren - 6%
  • Roma's (Zigeuners) - 6.3%
  • Duitsers - minder dan 1%
Jaartal Bevolking
1948 361.062
1956 370.800
1966 382.786
1977 409.634
1992 413.919
2002 382.747

Geografie Edit

Alba kent 11 steden: Abrud, Aiud, Alba Iulia, Baia de Arieş, Blaj, Câmpeni, Cugir, Ocna Mureş, Sebeş, Teius en Zlatna. De meeste liggen in het oostelijke deel van Alba, dat vooral uit heuvels en hoogvlaktes bestaat.

Het westelijke deel van Alba bestaat vooral uit bergen. Hier ligt het Apuseni-gebergte. Deze bergen zijn verder onderverdeeld in kleinere gebergtes. Deze zijn het Bihorgebergte, Muntele Mare (Grote Bergen), Trascăugebergte, Metaliferigebergte en Şureanugebergte. Het hoogste punt van Alba is 1826 m hoog, Vârful Muntele Mare (Top van de Grote Berg).

Door Alba stromen 5 grote rivieren: de Mureş, Sebeş, Târnava Mare, Târnava Mică, en de Arieşeni. In het uiterste zuidoosten van Alba bevindt zich Alba's grootste meer, het Oaşameer.

Zie Lijst van gemeenten in Alba voor de gemeenten.

Bezig met het laden van de kaart...

Toerisme Edit

Alba Iulia Edit

Blaj Edit

Sebeş Edit

Mirăslău Edit

Avram Iancu Edit

In deze kleine gemeente die naar Avram Iancu, een belangrijk leider tijdens de revolutie van 1848, genoemd is, staat Avrams geboortehuis dat helemaal aan hem gewijd is. Hier zijn persoonlijke voorwerpen, documenten en Avrams proclamaties te vinden. Maar ook wapens die de "craiul munţilor" (koning der bergen) in de 1848-revolutie heeft gebruikt zijn hier aanwezig.

Câmpeni Edit

{{{afb_links}}} Districten (judeţe) in Roemenië Vlag van Roemenië {{{afb_groot}}}

Alba - Arad - Argeş - Bacău - Bihor - Bistriţa-Năsăud - Botoşani - Braşov - Brăila - Bucureşti (Boekarest) - Buzău - Caraş-Severin - Călăraşi - Cluj - Constanţa - Covasna - Dâmboviţa - Dolj - Galaţi - Giurgiu - Gorj - Harghita - Hunedoara - Ialomiţa - Iaşi - Ilfov - Maramureş - Mehedinţi - Mureş - Neamţ - Olt - Prahova - Satu Mare - Sălaj - Sibiu - Suceava - Teleorman - Timiş - Tulcea - Vaslui - Vâlcea - Vrancea

Around Wikia's network

Random Wiki